Czym jest analiza SWOT?

Analiza SWOT jest niezwykle popularnym narzędziem, którym posługują się ekonomiści i przedsiębiorcy na całym świecie. Wiele osób myśli, że to skomplikowany i czasochłonny proces, i faktycznie może tak być, ale w przypadku mniejszych działalności spokojnie na jej przygotowanie wystarczy nam godzina spokoju i ciszy. To bardzo prosty sposób na określenie, czy rynek jest na nas gotowy i czy sobie na nim poradzimy.

Określenie mocnych i słabych stron
Analiza SWOT w pierwszej części skupia się na wypisaniu naszych słabych i mocnych strona. Mogą to być budżet, jakim dysponujemy, pracownicy, klienci czy nasze przygotowanie do zawodu. To wszystko to, co zależy od nas i co już z nami jest. Nie wpisujemy tam tego, jak nasze firma będzie wyglądała za kilka miesięcy, tylko nasz obecny stan. W przeciwnym razie nasza analiza nie będzie rzetelna. Ważne jest, żeby mocnych i słabych stron było tyle samo. To znaczy, że jeśli znaleźliśmy pięć mocnych stron, to dokładnie tyle mocnych powinniśmy umieścić w naszej analizie, żeby można je było do siebie porównać.

Decydowanie, czy mamy szansę na rynku
Analiza SWOT pomaga nam w określeniu, czy w ogóle jesteśmy w stanie poradzić sobie na wybranym przez nas rynku. Nie chodzi nawet o nasze własne możliwości, ale o to, jak wszystkie czynniki na siebie wpływają i jakie środowisko są w stanie nam zapewnić. Analiza SWOT zbiera to wszystko razem i pozwala nam spojrzeć na wszystko szerzej. Kiedy widzimy szansę, czasami nie zajmujemy się w ogóle czynnikami, które mogą nam utrudnić ich wykorzystanie, a w przypadku naszej analizy wszystko mamy koło siebie i możemy łatwo zdecydować, czy w ogóle jest sens rozszerzać swoją działalność.

Ważny element biznesplanu firmy
Analiza SWOT wchodzi w skład biznesplanu. To często zaniedbywany przez małych przedsiębiorców dokument, ale dobrze jest mieć go przygotowanego. To doskonały, graficzny element, który pozwala nam szybko przyjrzeć się temu, co powinno być słownie napisane w naszym biznesplanie. Od jakości jej wykonania bardzo często zależy, czy osoba, którą chcemy wciągnąć do inwestowania w nas albo wejścia we współpracę, faktycznie się na to zdecyduje. Jej bark może całkowicie przekreślić nasze szanse, nawet jeśli do tej pory wszystkie rokowania były dobre. Analiza SWOT pokazuje, że poważnie podchodzimy do naszej pracy.